De eerste ééncilinder van Ducati

Deze blog gaat over de aller nieuwste ééncilinder Ducati Hypermotard 698 Mono

Shortcut

Ducati brengt voor het eerst een ééncilinder motor op de markt sinds haar 97-jarige bestaan. Een ééncilinder motor staat voor drie dingen: spanning, sensatie en heel veel koppel. In deze blog wordt alles uitgelegd over de Ducati Hypermotard 689 mono met het nieuwe Superquadro motorblok.

Superquadro Mono motorblok

Het Superquadro mono motorblok van Ducati is de nieuwste toevoeging aan het arsenaal van Ducati, en de meest krachtige ééncilinder motor ooit geproduceerd. Dit nieuwe motorblok is afgeleid van het tweecilinderblok van de 1299 Panigale. Hierdoor heeft het mono motorblok dezelfde soort race eigenschappen als de Panigale. Het desmodromische kleppensysteem van de Superquadro mono zorgt ervoor dat dit motorblok ongekend hoge toeren kan draaien voor een ééncilinder motor, dit uit zich weer in de erg snelle acceleratie. Dit motorblok draait standaard 77,5 pk, mocht je nog een race-uitlaatsysteem toevoegen dan loopt dit op naar 85 pk. De motor is ook begrensd te verkrijgen zodat hij ook bereden kan worden met een A2-rijbewijs.

 

Onderhoud van het motorblok

Wat deze motor verder aantrekkelijk maakt zijn de onderhoudsintervallen. Na elke 15.000 km moeten alle oliën ververst worden, en bij elke 30.000 km moet de klepspelling gecontroleerd worden. Dit is erg weinig onderhoud als er rekening wordt gehouden met wat voor prestaties deze motor levert.

 

Hypermotard model

Het Superquadro mono motorblok is geplaatst in het bekende Hypermotard model dat al verkrijgbaar is sinds 2007, zeventien jaar later is er natuurlijk veel veranderd aan dit model. Zo heeft de Hypermotard strakkere lijnen gekregen en een agressievere stijl. Verder is er een moderne LED-koplamp toegevoegd, Ducati heeft ervoor gekozen om de iconische vijf-spaaks lichtmetalen velgen te behouden. Deze velgen combineren lichtheid met sportiviteit. Naast het normale Hypermotard model in de kleur rood is hij ook verkrijgbaar als het RVE-model, dit houdt in dat de velgen half rood en half zwart zijn. Verder zit er een sportieve sticker set op waardoor hij nog meer opvalt.

Extra opties van de 698 Mono

De vanafprijs van deze motor is €14.690, voor deze prijs is de motor nog helemaal ”kaal”. Er kan natuurlijk voor een meerprijs gekozen worden voor extra opties zoals: een sportuitlaat, carbon onderdelen, bescherming voor het motorblok, quickshifter, handvatverwarming, andere knipperlichten en zadel. Met al deze opties kost de motor ongeveer €17.987.

Rivaal van de Ducati Hypermotard 698 Mono

De tegenhanger van de Ducati Hypermotard is de KTM 690 SMC R. Deze twee motoren zijn op veel vlakken hetzelfde, het zijn beide supermoto’s met een enkele cilinder. Allebei de motoren hebben ongeveer 690cc en beide zijn ze lichter dan meeste motoren waardoor je sportief kunt rijden. De KTM heeft zijn eigen design met het welbekende KTM-oranje. Het grootste verschil zit hem toch in de motoren, die van Ducati heeft meer pk’s en is in staat om meer toeren te draaien. Hierdoor is de Ducati sneller en reageert hij feller op het gas.

Na het lezen van deze blog hoop ik dat het duidelijker is geworden wat voor soort motor de nieuwe Ducati Hypermotard 689 Mono is, en dat de keuze voor een nieuwe motor makkelijker is geworden.

 

Foto’s: Ducati.com

Plaats een reactie

Shortcut

Bekijk ook

2024-Yamaha-YZ250LCSV-EU-Anniversary_White-Action-005-03
Yamaha YZ special edition: 50th anniversary
29/04/2024
gas-station-4978824_1920
Wat is het verschil tussen E10 en E5 benzine?
22/04/2024
2022-Yamaha-YZF1000R1-EU-zijkant-cirquit
Yamaha stopt met de R1?!
22/04/2024
KTM-390-laag
De nieuwe KTM 390 Duke 2024
04/04/2024
De-beste-beginners-motoren
De beste motoren voor beginners
04/04/2024
KTM_690_SMC_R_2024
De nieuwe KTM 690 SMC R 2024
26/03/2024

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.