De nieuwe KTM 690 SMC R 2024

Lees hier over de aller nieuwste KTM 690 SMC R uit 2024. Deze motor heeft de bijnaam: Street Slayer!

Shortcut

De Oostenrijkse motorfabrikant KTM is dit jaar met een nieuwe motor gekomen. Dit beest van een motor heeft de bijnaam: Street Slayer. Dat is natuurlijk niet voor niets. Maar waarom wordt hij door de Oostenrijkers zo genoemd? En is hij deze naam wel waard? Wij hebben het antwoord op deze vraag voor jou!

De KTM 690 SMC R is ontworpen om te domineren!

Deze nieuwe KTM is gemaakt om te domineren. Of het nou op het circuit, de straat of op een bergweg is, de 690 SMC R straalt overal. Dit komt door zijn speelse eigenschappen. Maar hoe heeft KTM dit voor elkaar gekregen?

Het motorblok van de KTM 690 SMC R

In deze KTM zit een LC4 690cc ééncilinder motorblok. Dit motorblok zorgt voor enorme koppel. Zelfs in het lagere toerengebied. De motor loopt erg zuinig en heeft onderhoudsintervallen van 10.000km. Echter beveel ik aan om de olie na elke 5.000km te vervangen. Daarnaast zijn er een aantal andere aanpassingen gedaan aan dit blok. Hierdoor loopt dit LC4 motorblok soepeler en vloeiender dan ooit. Daarnaast komt deze KTM standaard met een quickshifter. Hierdoor kan je dus zonder koppeling op- en afschakelen. Hierdoor ben je sneller in bochten en heb je meer controle over de motor. Perfect voor straatraces dus. Deze ééncilinder heeft niet één maar twee bougies. Dit is erg bijzonder. KTM zegt dat dit zorgt voor een zuinigere en betere ontbranding.

 

Het chassis van de KTM 690 SMC R

Het subframe van de KTM 690 SMC R bestaat niet uit buizen zoals bij andere motoren. De benzinetank van deze KTM is namelijk het subframe! Hierdoor blijft het gewicht van de motor laag. Daarnaast kan je gemakkelijk op één wiel rijden door de plaats van de benzinetank. De inhoud van de benzinetank is 13,5 liter.

De voorvork van deze KTM is voor iedere rijder heerlijk. De WP APEX 48 voorvork kan je namelijk naar eigen voorkeur instellen. Dit kan je doen met 30 clicks per voorvorkpoot. Hierdoor zal de voorvork dus verder zakken en zachter zijn of minder ver zakken en stugger zijn. Dit is ook afhankelijk van de omgeving waarin je rijdt. Voor op de weg is de stuggere ingestelde vering fijner. Stel dat je een stukje offroad wilt met deze motor, dan wil je een zachtere vering. De achterschokbreker is ook een WP APEX. Deze schokbreker is net zoals de voorvork volledig instelbaar naar eigen voorkeur.

De remmen op de 690 SMC R zijn van Brembo. Dit zijn goede remmen, het enige wat ik jammer vind is dat de voorrem een enkele is. De KTM’s met hogere cc’s hebben dubbele schijfremmen voor. Deze heeft dat helaas niet. Dubbele schijfremmen zorgen voor net die extra remkracht wat altijd fijn is. Vooral op een motor!

De software van de KTM 690 SMC R

Deze nieuwe supermoto van KTM bevat veel nieuwe software. Dit zijn onder andere verschillende ride modes, traction control, quickshifter+, Cornering ABS, supermoto ABS en lean angle sensor. Deze modussen en software zullen nu verder uitgelegd worden.

Ride modes

Deze KTM heeft twee aparte ride modes. Dit zijn street mode en supermoto mode. Bij street mode wordt wheelspin en wheelie control ingeschakeld. Hierdoor kan je als rijder zo snel mogelijk optrekken. Dit is erg leuk voor stoplichtsprintjes of voor wedstrijdjes. Bij de supermoto mode daarentegen worden deze twee restricties eraf gehaald. Hierdoor kan je dus wel wheelspin veroorzaken en wheelies doen. Dit is natuurlijk waar het om gaat bij een supermoto. Er kan makkelijk geschakeld worden tussen deze twee modussen door middel van een knop op het stuur. Hierdoor kan je dus tijdens het rijden gemakkelijk kiezen tussen de twee modussen.

Traction control

Naast verschillende ride modes heeft deze KTM ook traction control (TC). Traction control zorgt ervoor dat de maximale kracht op het achterwiel wordt uitgeoefend. Hierdoor zal er nooit teveel kracht op het achterwiel komen zodat hij gaat slippen of een wheelie doet. Als je ervan overtuigd bent dat je de motor volledig onder controle hebt kan je TC ook uitzetten.

Quickshifter+

Dit model van KTM komt standaard met een quickshifter. Het werkt als volgt: de quickshifter gebruikt twee sensoren. Wanneer je omhoog schakelt, detecteert de sensor dit. Daardoor wordt de benzine-injectie gelijk stil gezet. Wanneer die in de volgende versnelling komt, detecteert de tweede sensor dit en wordt de injectie weer voortgezet. Wanneer je naar beneden schakelt worden de toeren automatisch verhoogd naar de toeren van de lagere versnelling. Door de quickshifter+ van KTM kun je zo snel mogelijk schakelen.

Cornering ABS

Met cornering ABS kan de rijder het volledige remvermogen gebruiken in bochten. Normaal zonder cornering ABS zou je simpelweg slippen als je vol zou remmen voor of in een bocht. Het is sowieso afgeraden om te remmen in een bocht. Cornering ABS berekent in milliseconden hoeveel remvermogen jij kan gebruiken. Hierdoor kan jij zo snel mogelijk door bochten heen vliegen!

Supermoto ABS

Bij supermoto ABS heeft het voorwiel verminderde ABS. Daarentegen is het ABS-systeem volledig uitgeschakeld voor het achterwiel. Hierdoor kan je driften in bochten en supermoto slides maken. Dit zit natuurlijk in het DNA van een KTM supermoto.

Lean angle sensor

De lean angle sensor zorgt ervoor dat de traction control en ABS goed werken in bochten. De sensor werkt 6 dimensionaal en geeft de hoek waarin de motor zich bevind door aan de ECU. Deze berekent vervolgens weer de remkracht en de power van de motor die gegeven kan worden.

Technische data van de KTM 690 SMC R

In de tabellen hieronder staan de technische details van de KTM 690 SMC R. Vooral voor de technische mensen onder ons is dit aantrekkelijk.

 

Technische data van het motorblok

Soort motor4 takt
Versnellingsbak6 versnellingen
Type koelingWatergekoeld
Kracht in kW55 kW

Technische data van het chassis

Soort ABSBosch 9.1 MP (cornering ABS)
Formaat voorremschijf 320 mm
Formaat achterremschijf240 mm
Soort ketting520 X-ring ketting

Foto’s: KTM.com

Plaats een reactie

Shortcut

Bekijk ook

2024-Yamaha-YZ250LCSV-EU-Anniversary_White-Action-005-03
Yamaha YZ special edition: 50th anniversary
29/04/2024
gas-station-4978824_1920
Wat is het verschil tussen E10 en E5 benzine?
22/04/2024
2022-Yamaha-YZF1000R1-EU-zijkant-cirquit
Yamaha stopt met de R1?!
22/04/2024
KTM-390-laag
De nieuwe KTM 390 Duke 2024
04/04/2024
De-beste-beginners-motoren
De beste motoren voor beginners
04/04/2024
Ducati-Hypermotard-Mono-wheelie
De eerste ééncilinder van Ducati
29/03/2024

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.