De nieuwe KTM 390 Duke 2024
Deze blog gaat over de aller nieuwste KTM 390 Duke uit 2024. Hij staat ook wel bekend als de corner rocket!
Shortcut
Het welbekende Duke model van KTM is al sinds 1994 op de markt. Pas in 2013 verscheen KTM met de eerste 390 Duke. Deze motor is speciaal ontwikkeld voor het A2 rijbewijs. Van 2013 tot het nieuwe 2024 model is er natuurlijk veel veranderd. Maar hoe ziet het nieuwe model eruit? En wat is er technisch nieuw aan dit model?
De buitenkant
Aan dit nieuwe model van KTM is veel veranderd. Niet alleen technisch en mechanisch is er veel veranderd. Het uiterlijk is ook compleet onder handen genomen door de ingenieurs van KTM.
Het nieuwe KTM 390 Duke frame
KTM heeft voor het 2024 model van de 390 Duke een nieuw frame gebouwd. Dit tweedelig frame is fijner voor de rijder. Het subframe is namelijk gemaakt van onder druk gegoten aluminium. Dit zorgt voor meer stijfheid in het frame. Hierdoor ervaart de bestuurder tijdens het rijden meer controle. Naast het nieuwe frame zijn er ook nieuwe kroonplaten toegevoegd. Hierdoor heeft de 390 Duke ook meer stabiliteit en controle.
Het uiterlijk van de 390 Duke
Aan het uiterlijk heeft KTM ook veel veranderd. Zo heeft deze duke enorm scherpe lijnen. Hierdoor straalt hij sportiviteit en snelheid uit. Daarnaast is de nieuwe benzinetank van dit model van metaal gemaakt. Rondom bezit de KTM led lampen, dit zorgt ervoor dat hij modern oogt. Deze Duke is beschikbaar in twee kleurencombinaties: Electronic Orange of Atlantic Blue. Een leuke toevoeging aan deze Duke is het zadel. Deze kleurt namelijk mee met de kleurencombinatie. Bij de oranje versie is het zadel ook oranje. Bij de blauwe versie is het zadel zwart.
KTM infotainment
Naast het nieuwe uiterlijk en frame heeft KTM een gloednieuw infotainment toegevoegd. De 2024 Duke 390 beschikt over een 5 inch digitaal dashboard. Dit scherm is te besturen met de knoppen op de linkerkant van het stuur. Hiermee kan je door alle voertuigfuncties bladeren. Je kan zelf je telefoon aan dit display koppelen. Hiermee kan je muziek afspelen, oproepen aannemen en routebegeleiding gebruiken. Met dit scherm kan je hiernaast kiezen uit twee modes. Met street mode krijg je het volledige vermogen van de motor. Als je kiest voor rain mode beperkt de motor het vermogen zodat je meer controle ervaart. Deze KTM heeft nog een andere primeur, namelijk launch control. Dit kan je aanzetten via het display. De motor zal dan 7.00 toeren maken. Als je de koppeling loslaat schiet je weg.
Het LC4 390 motorblok
Het nieuwe LC4 motorblok is lichter, kleiner en veel krachtiger. Dit komt doordat hij van 373 cc naar 399 cc. De cilinder zelf is niet groter, de slag die de zuiger maakt is langer. Hierdoor heeft hij in plaats van 42 bhp nu 44 bhp. Daarnaast beschik dit blok over een nieuwe soort cilinderkop, en een grotere luchtbox. Mede hierdoor rijdt de 390 Duke veel soepeler dan zijn voorganger.
Technische details
Hieronder volgen de details van de motor voor de technische lezers.
Motorblok
Koppel | 39 Nm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Batterij capaciteit | 8 Ah |
Koeling | Vloeistofgekoeld |
Kracht in kW | 33 kW (A2) |
Chassis
ABS | Bosch 9.3 MP Two Channel (Supermoto ABS) |
Voor remschijfdiameter | 320 mm |
Achter remschijfdiameter | 240 mm |
Voorrem | Schijfrem, remklauw met 4 zuigers |
Achterrem | Schijfrem, remklauw met 2 zuigers |
Conclusie
Al met al is deze versie van de KTM Duke 390 beter dan zijn voorganger. Vanaf €8.203,85 is deze KTM beschikbaar. Je krijgt dan ook wel een complete motor voor dit bedrag. Het enige wat je zou kunnen aanpassen is het uitlaatsysteem. Hierdoor zal de motor een sportiever geluid krijgen. Dit hoort natuurlijk bij motorrijden! Het enige nadeel aan de motor is het vermogen. Voor ervaren rijders kan dit net te weinig zijn. Daarom is deze motor perfect voor de beginnende rijders, of als je in bezit bent van het A2 rijbewijs.
Foto’s: KTM.com