Yamaha stopt met de R1?!
In deze blog lees je waarom Yamaha stopt met de productie van de R1
Shortcut
Ja, je leest het goed. Yamaha stopt met de productie van de YZF-R1. Bij veel motorrijders is dit een enorm geliefde motor. Dat is natuurlijk ook logisch met een vermogen van 200 pk en heerlijke rijeigenschappen. Maar waarom zou Yamaha stoppen met deze internationaal geliefde en iconische motor?
De geschiedenis van de Yamaha R1
De Yamaha YZF-R1 heeft een rijke geschiedenis vol innovatie en prestatie. Sinds zijn introductie in 1998 heeft de R1 een legendarische status gekregen in de motorwereld.
Bij zijn lancering in 1998 veroorzaakte de eerste Yamaha R1 een schok in de wereld van supersportmotoren. Met zijn krachtige 998cc-viercilindermotor en geavanceerde technologieën zoals het Deltabox-chassis en het EXUP-uitlaatsysteem, zorgde de R1 voor nieuwe wendbaarheid en snelheid als ooit tevoren. Dit gold zowel op het circuit als op de weg.
Tijdens de jaren 2000 heeft de R1 verschillende veranderingen en upgrades gekregen. In 2009 introduceerde Yamaha de toentertijd nieuwe crossplane-krukassen. Dit resulteerde in een uniek uitlaatgeluid en meer pk’s en koppel. Hierdoor werd de R1 nog beter dan hij al was.
In 2015 introduceerde Yamaha de R1M. Dit was een krachtigere variant van de R1. De R1M werd speciaal ontworpen voor gebruik op het circuit. Dankzij een elektronisch ophangsysteem konden rijders met de R1M hun grenzen nog verder verleggen en records breken.
De huidige generatie R1 is gelanceerd in 2020. Deze motor staat nog steeds bovenaan het lijstje van de beste supersportmotoren. Dankzij de geavanceerde elektronische systemen, de strakke lijnen en een krachtige motor blijft de R1 een gewilde motor onder snelheidsduivels.
Door de jaren heen heeft de Yamaha R1 een onvergetelijke indruk achtergelaten. Zo zijn er met dit model van Yamaha elke generatie grenzen van zowel technologie als snelheid verlegd. Met zijn rijke geschiedenis en voortdurende ontwikkeling blijft de R1 een icoon in de motorwereld en geliefd bij motorrijders over de hele wereld. Helaas zal de Yamaha R1 niet meer te zien zijn op de openbare weg. Maar waarom stopt Yamaha nou met de R1?
Supersportmotoren zijn minder populair
De racemotoren zoals de Yamaha R1 zijn de laatste tijd steeds minder populair geworden. Dit komt doordat de R1 links en rechts ingehaald wordt door tegenwoordig populairdere modellen. Dit zijn modellen zoals supermoto’s, naked bikes en toermotoren. De YZF-R1 is minder populair geworden door de overkill aan pk’s en de zithouding. Bij de bovenstaande modellen zit je namelijk rechtop. Dit is veel beter vol te houden op lange stukken. En laten we nou even eerlijk zijn. Wanneer kan je nou de volledige potentie van de R1 uitproberen? Het is daarvoor veel te druk op de weg in Nederland.
Dat racemotoren minder populair worden is ook te zien aan de verkoopcijfers van Yamaha Benelux. Zij geven aan dat er in 2023 maar 35 R1’s zijn verkocht. Niet alleen Yamaha stopt met de verkoop van hun 1000cc racer. Ook Suzuki stopt met de verkoop van de GSX-R1000.
De toekomst van de Yamaha R1
Gelukkig zal de Yamaha R1 niet compleet uit het zicht verdwijnen. In Australië, Canada en de Verenigde Staten zal de R1 nog steeds te koop blijven voor gebruik op de openbare weg. In Nederland zal er alleen een circuit versie verkocht gaan worden. Zo kan je alsnog genieten van de Yamaha R1, alleen dan niet meer op de openbare weg. Als supersportmotoren in de toekomst weer populair worden, komt Yamaha misschien terug met de R1. Laten we het hopen!
Foto’s: Yamaha.com